Pengikut

Sabtu, 13 Februari 2010

NAK PILIH TENGAH ATAU TEPI? DIA ATAU AKU?!!

Amat menarik sekali bila baca tentang kedamaian:

"Kalau orang yang meninggalkan pertengkaran itu, Rasulullah jamin akan berada di tengah syurga (kalau ia di pihak yang benar) dan di tepi syurga (kalau ianya di pihak yang salah) maka ini menunjukkan Nabi saw tidak 'gembira' dengan orang yang suka bertengkar. Sekaligus menunjukkan Rasulullah saw amat menyintai dan kasih kepada orang yang meninggalkan pertengkaran. Kalau begitu keadaannya alangkah mulianya orang yang merendah diri dengan memujuk dirinya supaya tidak bertengkar walaupun dia benar.

Pertengkaran jangan dilihat bertengkar sampai tegang urat saraf tetapi pertengkaran dalam bentuk moden ini ialah pertengkaran dalam blog sampai tegang urat jari-jemari. Pertengkaran juga boleh ditafsirkan pertembungan antara dua kumpulan disebabkan pertikaian terhadap sesuatu perkara.

Orang yang bertengkar dan berselisih faham biasanya hilang kedamaian dalam hatinya. Dirinya tau bahawa hati yang damai itu adalah nikmat dan ia pernah beberapa kali mengecapi nikmat kedamaian dan ketenangan hati. Bila bertengkar, hatinya menjadi kelam kabut dan gundah gulana serta berserabut sehingga ia terlupa akan nikmat kedamaian yang pernah dikecapinya itu. Justeru itu, perlu ada orang menyedarkannya bahawa pilihlah kedamaian dengan meninggalkan pertengkaran, perbalahan dan permusuhan...


Nak baca lebih lanjut? sila layari :http://aksidakwah.blogspot.com

Mudah-mudahan dua-dua dapat tengah...
Wallahu A'alam

2 ulasan: