Pengikut

Selasa, 7 Disember 2010

SABAR BERHADAPAN MUSIBAH...

Marilah kita merenung dan bermuhasabah diri kita bersempena dengan kedatangan awal muharam pada hari ini dengan meneliti firman Allah Taala dalam surah Al-Baqarah ayat yang ke 214 : Maksudnya :

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang2 terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”.

Firman Allah lagi dalam surah al-Baqarah ayat 218:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"


Hijrah sebenarnya menggambarkan perjuangan untuk menyelamatkan akidah. Bersedia berubah daripada perbuatan syirik kepada tauhid, dari jahil kepada berilmu, dari kufur kepada iman, dari melakukan maksiat kepada taat, dari riak kepada ikhlas, dari takbur kepada tawaduk, dari malas kepada rajin dari khianat kepada amanah, dari dusta kepada jujur, dari perpecahan dan permusuhan kepada perpaduan dan berkasih sayang.

Perjuangan menegakkan akidah umat Islam di negara ini harus dihadapi dengan perjuangan dan keyakinan bahawa Allah swt sentiasa bersama dengan kita.

Berhadapan dengan mehnah adalah rencah dalam menegakkan kebenaran. Gangguan, cemuhan, kutukan, tuduhan jahat, kata nista, ancaman, penyiksaan dan pelbagai lagi adalah menjadi sunnah orang berjuang,

"Kalau kamu tidak menolong (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah pun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang ia salah seorang daripada dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya. Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkan dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah al- Taubah ayat 40).

Keimanan pada janji Allah bagi pejuang yang berjuang menegakkan agamanya bukan hanya ketika saat kemenangan atau kejayaan. Keteguhan iman seseorang itu diukur ketika ditimpa musibah dan bagaimana ia berhadapan dengan saat tersebut. Samada ia teguh berhadapan dengan saat sukar atau mengalah dan hanya sekadar mencari cacat dan silap orang lain...

"Ya Allah... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan