Pengikut

Jumaat, 18 Disember 2009

HIJRAH ITU PENGORBANAN...

Assalamualaikum.

Sesungguhnya manusia hanya bernilai di sisi Allah SWT sekiranya mereka berpegang teguh dengan aqidah yang benar dan agama Islam yang murni.ALLAH SWT meletakkan kesucian agama dan aqidah mengatasi segala-galanya di muka dunia ini.

Hijrah Nabi s.a.w. dan para sahabat ke Madinah, bukan semata-mata hijrah menyelamatkan diri dari gangguan Quraisy. Sebaliknya setelah kesucian Islam dan aqidah dalam dada dan jiwa manusia terancam oleh musuh. Setelah pelbagai usaha untuk menyelamatkan agama dan juga aqidah menghadapi jalan buntu di Makkah, maka Allah SWT memerintahkan Rasulnya berhijrah.
Sebab itu demi agama dan aqidah, mereka tinggalkan seluruh harta duniawi untuk berhijrah ke Madinah. Nabi s.a.w. mengajar umatnya supaya menyelamatkan aqidah dan agama yang suci, dan hati mereka tidak terpaut dengan apa jua kepentingan duniawi.
Justeru itu Allah SWT mewajibkan kepada hamba-hamba-Nya yang beriman supaya mengorbankan segala kepentingan diri dan kekayaan duniawi, demi mempertahan dan menyelamatkan agama yang suci dan aqidah yang murni.

Ringkasnya, perjuangan itu memerlukan pengorbanan, dan pengorbanan itu hadir dari jiwa yg ikhlas,dan keihlasan itu datangnya dari iman dan takwa.
Selamat menyambut Tahun Baru...
sekian. Wassalam

1 ulasan:

  1. i wish too die with a smiling face as well...
    seronok dan sejuknyer hati menatap wajah si mati yg macam ni...

    BalasPadam