Pengikut

Jumaat, 1 Jun 2012

BABI BETUL!!!

Cuba pakat nilai semula, adakah dalam kehidupan seharian kita, ada ke tidak unsur tersebut kita gunakan samada dalam sedar atau memang kita tak sedar.
Tak sedar dengan sebab tiada ilmu dan kurang ambil berat soal halal dan haram. Inilah yang jadi masalahnya.
Macam menjemput kumpulan ‘K-Pop’ datang ke Malaysia tiada kaitan dengan babi. 
Sesiapa pun boleh jemput. Tapi bila ianya membabitkan soal dosa dan pahala maka tentulah kenalah sedar dan tahu siapa yang paling ramai akan menyaksikan konsert tersebut. 


Sebagai contoh, penganjur menjemput Ulama muda Umno seperti Ust Fathul Bari atau sapa-sapa saja yang ada kaitan dengan Umno atau yang tiada kaitan dengan umno, Pas atau Pkr. menyampaikan takzirah atau ceramah masa program himpunan belia baru-baru ini menggantikan kumpulan  ‘K-Pop’ kemudian dibayar pada Ulama tu Rm 1juta atau 2 juta bukankah lebih baik?  Paling tidak pun dapatlah generasi muda kenal ulama muda dari terhinjut-hinjut dan bertepuk tangan kegembiraan melihat tarian ‘K-Pop’ yang dah jelas tentang hukumnya.

Eh eh eh... aku nak cerita pasal babi, bukan pasa himpunan belia..melalut la pulak. Mufti perak dah kata tak patut ada benda-benda macam tu.Tak perasanlah pulak ada atau tidak istilah ghulub digunakan beliau...

Apa yang aku nak kongsikan dekat sini ialah tentang bagaimana babi dan keturunannya digunakan dalam menghasilkan produk-produk seharian. Mari kita ambil tahu dan kenalah tahu supaya tidak tertipu dan sering ditipu dulu, kini dan selamanya...

Jadi buat semua umat Islam, berhati-hatilah. Usahlah kita terjebak dengan unsur-unsur tersebut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan