Pengikut

Selasa, 10 November 2009

MELAYU NASIHAT MELAYU

Assalamualaikum.

Suatu petang yg mendung, al-maklumlah cuaca yg tak menentu kebelakangan ini, bila hujan nak turun suasana petang begitu kelam, langit gelap ditutupi awan hitam, sekali sekala guruh berdentum, kilat sambar menyambar, kadang2 dentuman kuat guruh dan sambaran kilat amat menggerunkan.
Maka tersebut la kisah disebuah rumah sewa :

Dua sahabat baik sedang berehat. Seorang tekun membaca surat khabar "utusan meronta" sambil bersandar di kerusi kayu berlapik bantal penuh dengan peta-peta buatan sendiri. Yg seorang lagi sibuk membelek2 majalah "manggos aksi seksi tapi hati baik" sambil meniarap beralaskan tikar mengkuang yg semakin lusuh dimamah usia senja. Agak gelisah tingkah lakunya, mungkin 'geram' dan bercampur-baur perasaannya dengan aksi2 anak melayu yg makin berani. Tiba-tiba, khayalan dia terganggu dengan panggilan sahabatnya.



"Faris! tolong buka lampu kejap,gelap la pulak" kata azmaz,
"buka sendirilaaa, sedap dia ngarah orang,pantas je Faris menjawab.
Alaa...takkan tolong pun tak boleh!? bidas azmaz semula.

Akhirnya Faris menolong membuka suis lampu untuk kawannya itu sambil berkata,"Payah la kau nie"
Walaupun dah dibantu, Azmaz masih membebel, "Inilah orang melayu. Pemalas!!!
Faris tak berkata apa-apa. Ia sekadar menggeleng-geleng kepala. Entah apa yg difikirkannya.

keterangan gambar: tiada kena mengena dengan kisah ini. Sekadar lihat dan buat rumusan sendiri.

Sekian. Wassalam.

1 ulasan:

  1. Pelatihan Solat Khusyuk

    Membuka cakrawala dan melatih anda secara langsung tahap-tahap menerima khusyu' dalam solat, menjernihkan jiwa anda, meraih ketenangan sempurna (thuma'ninah) dan pengalaman puncak (peak experience) yang mampu menghalau segala rasa cemas dan nervous.

    Banyak orang beranggapan bahawa solat khusyuk hanya dapat diraih oleh para wali atau para kaum sufi sahaja. Padahal Solat khusyuk itu mudah.

    Sebagaimana terdapat dlm Al-Qur’an, seharusnya setiap orang yang beriman ketika solat mereka dalam keadaan khusyuk. Banyak manfaat solat hanya dapat kita perolehi jika kita melakukan dengan khusyuk. Salah satunya solat akan membentuk peribadi mulia. Solat khusyuk dapat memberi kebaikan secara langsung kepada diri kita, keluarga, pekerjaan dan persekitaran

    Kursus Khusyuk Itu Mudah menggunakan kaedah pendekatan yang mudah difahami dan telah terbukti keberhasilannya. Dibimbing secara langsung oleh Ustaz Abu Sangkan, penulis buku best seller PELATIHAN SHALAT KHUSYU’, peserta akan diajak untuk meraih solat khusyuk dengan cepat.

    Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian
    Daftar Segera – Tempat Terhad

    Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad)
    Yuran: RM250
    HUBUNGI: SOLAT CENTER MALAYSIA:
    019 267 9294, 019 624 1965, 019 262 7304, kualalumpur@shalatcenter.com

    BalasPadam