Pengikut

Khamis, 29 Oktober 2009

ADIL MENGHUKUM DAN MENILAI

Assalamualaikum.

Adil lawannya zalim. Adil salah satu sifat yg harus dimiliki setiap orang demi menegakkan kebenaran. Sifat adil merupakan antara perintah Allah. Perkataan adil banyak disebut dalam Al-Quran dengan pelbagai pegertian dan konteks.
Dalam banyak espek kehidupan beragama, sifat adil seringkali ditetapkan sebagai syarat mutlak dalam sesuatu perkara. Tanpa sifat tersebut, maka perkara itu menjadi batal.macam hakim, pemerintah,saksi,perawi hadis dan lain2 lagi.
Panduan Al-Quran menjelaskan adil itu adalah tidak memilih bulu. samada kita benci atau suka tetap kena adil dalam membuat keputusan. Begitu juga musuh atau kawan.Kerna inilah jalan2 mendekatkan diri pada taqwa.



Hakikat yg sering berlaku, kita sering menghukum sesuatu bukan atas dasar keadilan pada kawan atau lawan. Bila membuat sebarang keputusan atau tindakan pada musuh,kita cenderung bertindak zalim. Ancaman bagi yg bersikap zalim pada perkataan atau perbuatan adalah siksaan yg pedih. Pastinya rugi jika kita masih gagal bersikap adil dalam menentukan sesuatu perkara. Sedarlah,sebenarnya kejahilan itu puncanya.

Sekian, wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan