Pengikut

Selasa, 24 Julai 2012

PENJAWAT AWAM DIKALANGAN GURU TERKEJUT BESAR...

Hari ini pi bazar ramadhan, jumpa la kawan yang dah lama berhidmat sebagai guru. Dia antara yang kuat menyokong kerajaan sebelum ini.Slip gaji dah kuar, gaji belum dapat katanya.. tapi dia dok bising yang cukai yang dikenakan begitu tinggi. Dia turut bagitau yang ramai cikgu2 yang turut sama terkejut dengan jumlah potongan cukai yang begitu tinggi...
Sapa lagi yang tahu tentang ni? Kenapa dan mengapa sampai begitu sekali?

26 ulasan:

  1. yo...ambo pun kena rm150.00

    BalasPadam
  2. nnt bila ada lebihan dan selepas penyesuaain lhdn akan kasi balik maaaaa,xkan buat2 xpaham cikgu semua.......hehehe dah gaji besaor,potong incometax pun besor laaaaa,kalau xmau kenapotong banyak2,beli laaa insuran,beli buku,beli peralatan perubatan utk ibu bapa,internet,kan dapat potongan maaaaaa........lama dah dok bayar income tax sebegitu bebbbb,kerja pegawai lain pun kena jugak,bukan cikgu saja.........hampa pangkah sapa pun income tax tetap kena bebbbbbb

    BalasPadam
  3. Betul tu.. Kawan aku kena potng RM600++. Aku baru nak semak, dah tak boleh. Bahagian ICT anm.gov sedang dalam penyelenggaraan.

    BalasPadam
  4. Kena bayar potongan cukai berjadual sebanyak RM710.00 sebulan. Naik gaji untuk bayar cukai pendapatan nampaknya.

    BalasPadam
  5. Tak puas hati,berhenti kerja.bagi yg berminat aja kerja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nilah dia org bincang pasal cukai dia bincang pasal berhenti keje...bro kalu duit hang keje penat2 patu kn potong mcm tu ko marah tak?kalau ko jenis yg x marah baik ko bagi semua duit ko kat kerajaan...

      Padam
    2. tanpanama bodoh3 Ogos 2012 8:55 PTG

      bodoh cam awak ni boleh ganti jadi cikgu ke?

      Padam
  6. Tu la p ramlee dah cakap baik ada makna tuuu....

    BalasPadam
  7. BN bagi BR1M 500. Lepas tu dia tubai kakitangan kerajaan atas cukai. Oleh kaerana ramai cikgu graduate gaji pun banyak apa lagi inilah tempat depa melanyak.

    BalasPadam
  8. dah tabur sana sini tak hengat dunia, kena la cover balik. tu la pasal jadi gitu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk kena ata ke ulu ke?

      Padam
    2. tanpanama bodoh3 Ogos 2012 8:58 PTG

      kat hulu banyak orang umno.....tak yah mengajo.

      Padam
    3. Tanpa nama 1 ogos 2012 12:50: Alamak orang amno dah ugut cikgu!! eee takutnya..oiii amno!! aku cikgu yang ngajo kat hulu. Tak kesah pun!! Skrang dah buka cawangan pas baru kat sini. Tak kesah..hulu pun hulu. janji amno n sekutunya tumbang PRU13 nanti..jaga amno!!

      Padam
  9. kawe rm200,sebelum ni rm30 aje

    BalasPadam
  10. kawe keno rm200,sebelum ni rm30 je

    BalasPadam
  11. ADA KENA POTONG MELEBIHI RM 700.00 DAN PALING MENYAKITKAN HATI BILA PIHAK LHDN KETIKA DIHUBUNGI MENYATAKAN "HANYA BULAN NI JERR".
    ALHAMDULILLAH AKU RASA BERSYUKUR KERANA SEAMA INI AKU TAK PERNAH MENGUNDI UMNO IAITU PARTI PALING JAHAT DALAM DUNIA.

    BalasPadam
  12. ambo pun kena RM450. Ambo tok pernah pangkah parti haprak ni,

    BalasPadam
  13. Ambo pun kena RM450. Ambo tok pernah pangkah parti haprak ni.....

    BalasPadam
  14. Aku lagi banyak rm582.00.. Terkejut betul...bila pi tanya LHDN.. depa kata pemotongan cukai tu dibuat secara automatik oleh sistem komputer depa... Tahun depan lepas kita buat pentafsiran cukai 2012...jika ada lebih, lebihan akan dipulangkan.. Setakat bulan Julai dah lebih 1 ribu depa ambik duit aku...Tulah nasib penjawat awam.. Yang ada kompeni2 besar tu depa boleh elak bayar.. kita mna nak lari... 'kita tunggu jelah apa nak jadi lepas ni..' kata Sadik Sigaraga.. Filam 3 Abdul .. hu...hu..hu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Bapak marah tak?(merujuk kepada potongan LHDN)...tidak! Peluklah laki kau sampai pagi ...(3 Abdul)

      Padam
  15. JANJI DITEPATI...KAH.KAH..KAH

    BalasPadam
  16. lain kali pangkah biaq betul n tepat

    BalasPadam
  17. alamak sakali potong k.negeri lain boleh potong bulan.bulan.sedikit sedikit.apa dah tak ada ringit k.

    BalasPadam
  18. Selamat pangkah BN

    BalasPadam