Pengikut

Rabu, 10 Oktober 2012

TINDAKAN TAK CERDIK@BANGGANG, MASIH NAK SALAHKAN ORANG LAIN...

Semua yang datang ada tujuan. Tujuannya jelas dan memang itulah tanggungjawab yang mesti dilaksankan bila tiba waktunya.
Bila Azan dan kemudiannya iqamah dilaungkan, tok imam pun terus kedepan.
Tidak jemu dan tidak lupa mengingatkan para makmum supaya membetulkan saf, jangan ada  yang masih terleka dengan suasana sekeliling, tumpuan pada saf, jangan bagi bengkang bengkok. Lurus dan rapat. Sesama jemaah saling merapatkan saf. Semua tahu dan dah paham sangat tentang perlunya merapatkan saf.
Tok Imam turut tidak lupa menyebut dan berpesan pada para jemaah agar meng off kan telefon bimbit yang dibawa. Ini supaya tiada yang terganggu dengan bunyi-bunyian yang tak sepatutnya ketika solat dilaksanakan.
Tidak cukup dengan itu, ditiang-tiang, dipapan kenyataan turut sama ada pesanan agar setiap jemaah mematikan suis telefon bimbit masing-masing.
Ada juga jemaah yang tidak berpuas hati dengan ingatan imam. Merungut-rungut dan menganggap pesanan itu remeh dan tak perlulah diulang-ulang... Macam orang tak leh fikir je.. tahulah aku! aku bukannya banggang..
Bila Solat sedang didirikan, memang ada jugak bunyi deringan telefon bimbit. Macam-macam nada.. Masa tu baru kelam kabut. nak jawab telefon ke waktu solat? Muka tuan empunya henpon dah merah padam.. Menyumpah-nyumpah dia pada orang yang menelefon waktu solat. makmum kiri kanan, depan belakang hatta  menyumpah-nyumpah jugak, apalah mangkuk mamat ni..tak paham-paham, tok imam dah pesan dah tadi.. Ini yang dikatakan sombong tapi bodoh tak leh ajar.

Tapi ada jugak aksi makmum yang berhenti solat demi kerna nak jawab msg atau panggilan telefon.. Tak cerdik ke atau banggang?
kesimpulannya,  masing-masing nak salahkan orang lain bila berlaku perkara sebegini.
 Setan gak yang kegembiraan bila imam dan makmum pakat tak khusyuk dalam solat... Setan walaupun dikenali ramai sebagai musuh, tetap ramai gak yang jadikannya sebagai kawan..
Begitu juga dalam politik... fikir-fikirkanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan