Pengikut

Rabu, 30 Disember 2009

TG NIK AZIZ : BLOG CELAKA !!! ( BAHAGIAN 2 )

Asalnya " Dengar khabar" "dengar cerita"
pastu bila dah tersebar daripada individu ke individu,blog ke blog,sms ke sms, email ke email atau apa je la yg sepadan n sewaktu dengannya. Maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar.pastu yg bacanya pulak berbeza dari tahap ilmu, aras permikiran serta kemampuan menilai yg adakalanya bagus dan ada yg kureng.
Berita panas,gempar n sensasi, terutama melibatkan individu ternama,terkenal,terhebat, terbijaksana atau tersohor akan mudah mendapat perhatian khalayak.
Bila kita dapat sedikit maklumat, terus berita itu disebarkan melalui pelbagai cara, sms, mms, email, tel, atau macam2 la lagi saluran yang ada,ia merebak dengan mudah.pantas dan cepat. Paling merana bila berita yg kita sebarkan itu hanya fitnah atau ada unsur fitnah. Lantas kita menjadi antara punca2 fitnah tersebar walau kita tidak berniat nak buat fitnah atau menyuburkan fitnah. Tetapi atas sebab kegagalan kita mengenal pasti secara lebih teliti tentang sesuatu berita menyebabkan ada yg merasa kepedihan dan kesengsaraan bahana fitnah.
Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita fitnah atau berunsur fitnah.
Terkadang tu pihak yang turut TERbabit (secara sedar atau tidak )menyebar dan menyuburkan fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan menyumbang kearah kemerebakannya seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu.
Allah dah sebut tapi sentiasa kita lalai:
"Tiada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau menyuruh berbuat kebaikan, atau menyuruh perdamaian antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredhaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar" - Al-Nisa':114

Allah turut menyatakan tentang bahayanya :
..Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)

Secara mudahnya bila adanya fitnah maka adalah dosa bagi yg buat fitnah dan penyebar2 fitnah. Alangkah celakanya bila kerja-kerja jahat ini menyebabkan kita makin menjauhkan diri dari syurga. Alangkah benarnya Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Maka jelaslah tiada lagi kegembiraan dan kebahgiaan bilamana kecelakaan menimpa atas hasil dari tangan2 kita.
kata ahli ilmu : Org yg paling berbahgia adalah orang yg menyebarkan kebahgian kepada orang ramai.
Allahu Akbar!!!
wassalam.
#keterangan gambar :Malang tak berbau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan