Pengikut

Ahad, 12 Julai 2009

MENCARI KETENANGAN...

Assalamualaikum...
"Sungguh aku melihat air yg bergenan dan terhenti memercikkan bau yg tidak sedap. Andaikan saja iaengalir, air itu akan terlihat bening dan sihat. Sebaliknya jika engkau biarkan air itu menggenang, ia akan membusuk...

Singa hutan dapat menerkam mangsanyya, setelah ia tinggalkan sarangnya, dan anak panah yg tajam tidak akan mengenai sasarannya, jita tidak terlepas dari busurnya...

Andaikata mentari berhenti selamanya di tengah langit, nescaya seluruh umat dari hujung timur akan merasa jemu kepadanya...

Pohon cendana yg masih tercacak di tempatnya tak ubah pohon-pohon untuk kayu bakar...

jika engkau tinggalkan tempat kelahiranmu, engkau akan temui darjat mulia di tempat yg baru, dan kau bagaikan emas yg sudah terangkat dari tempatnya...


ada kemuliaan dalam pengembaraan, kerna ada lima manafaat pengembaraan, iaitu menghilangkan kesedihan ,mendapatkan penghidupan, mendapatkan ilmu, mengagungkan jiwa dan dapat bergaul dengan orang ramai dengan pelbagai perangai...

aku?
aku akan pergi merantau, Akan ku raih cita-citakun, atau aku mati di tempat orang. Jika aku mati kepada tuhan aku kembali. Namun jika aku selamat, aku akan kembali ke kampung halamanku..."

#nasihat dari : Mohammad bin Idris bin Al-Abbas bin As-Syafi'i


sekian, wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan