Pengikut

Ahad, 28 Jun 2009

BENARNYA CINTA...

Assalamualaikum...

Apabila kecintaanmu benar,
maka semuanya akan terasa mudah
dan semua yg ada di atas tanah
akan pulang menjadi tanah lagi...

Hai bencana, kerahlah semua kemampuanmu
kamu pasti akan lenyap
kini tiba saatnya
sinar terang benderang...

Jangan sesekali menganggap bahawa orang2 yg hidupnya boros dan suka bermewah-mewahan itu akan berbahagia dengan kehidupannya. Orang yg terlalu mengejar kenikmatan dan keinginan hatinya, tidak peduli halal dan haram. Mereka sebenarnya tidak bahagia. Mereka dalam kesempitan, kesedihan dan kegelisahan. Sebab setiap org yg menyimpang dari aturan dan berbuat maksiat tidak akan pernah bahagia selamanya.

Jangan kita mengira bahawa orang2 kaya yg berlimpah harta dan hidup berlebihan, mereka hidup dalam kesenangan dan kegembiraan. Tidak demikian, bahkan sebahagian orang2 fakir yg tinggal di rumah-rumah sederhana, keadaan mereka jauh lebih bahagia daripada mereka yg hidup bergelimpangan dengan kesenangan, berpakaian kain sutera, dan tinggal di banggunan2 yg mewah. Sebab seorang muslim yg bersifat "qanaah", gemar beribadah dan tidak mengejar dunia, akan lebih bahagia daripada mereka yg menyimpang dan keluar dari peraturan Allah.

Allah Taala adalah tuhan yg paling pemurah dari yg pemurah dan yg palig dermawan dari penderma. Dia menganugerahkan kepada hambanya-hambanya sebelum mereka memohon dan di atas apa yg mereka harapkan. Allah Taala menghargai sesuatu amal walaupun sedikit dan terus menerus. Dia mengampuni banyak kesalahan dan menghapuskannya. Semua yg ada di langit dan di bumi selalu meminta kepadanya..

Sesungguhnya kebahgian itu ada dalam diri kita. Kerana itu, sudah seharusnya kita mengerahkan jerih payah kita untuk memperbaiki diri sendiri...

sekian.. wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan