Pengikut

Sabtu, 17 Disember 2011

AKU SETUJU DENGAN DR HASAN ALI..

Aku sokong 110% kenyataan Dr Hasan Ali.
Itupun kalau betul kenyataan tersebut seperti yang dipetik dari akhbar.
Sedia maklum dulu dan kini yang akhbar tersebut memang sering kalah bila disaman. Ini bermakna berita yang disampaikan sukar nak dipercayai.

Balik pada Dr Hasan Ali. Pada aku dia bercakap benar. Dr Hasan Ali mahu pemimpin utama Pas harus "berlapang dada dan berjiwa besar.”
Mudahnya ginilah..
Bila kalah dalam pertandingan tau tak dilantik memegang jawatan besar dan hanya sekadar dilantik sebagai AJK kenalah hadir mesyuarat jika dijemput hadir. Berlapang dada dengan kekalahan dan rela memberi ruang pada yang lain, apa yang diutamakan adalah bersatu mengukuhkan perjuangan, bukan merajuk, kecil hati dan sebagainya. Memang betul kata Dr Hasan Ali. Kena berlapang dada dan berjiwa besar.

Banyak kes berlaku kat kampung-kampung, imam tua yang sudah tidak lagi mampu membaca Al-Quran dengan tetap dan betul digantikan oleh imam yang lain, maka imam tua tidak lagi mahu datang ke masjid. Merajuk, terasa dipinggirkan dan seolah-olah orang kg sudah melupakan jasanya. Ini realiti yang dah berlaku. Imam-imam yang tidak lagi berkemampuan atau yang memang tak mampu bila tidak lagi dilantik tidak "berlapang dada dan berjiwa besar..." paling tidak pun datanglah mesyuarat jika tidak uzur, supaya dapat tahu maklumat dan keputusan mesyuarat yang telah disepakati dan diterima ramai.

Hadir mesyuarat dan halakan muncung senjatamu pada musuhmu..
Aitt yang aku ni hala kat musuh ka? hahaha...

Berlapang dada dan berjiwa besarlah para pemimpin PAS.
"Mehnah dalam perjuangan Islam ini datang dalam pelbagai bentuk, terkadang bukan untuk menguji orang yang berhadapan dengan mehnah itu, tetapi untuk melihat sejauh mana kita berusaha membantu rakan yang ditimpa mehnah itu."

Barangkalinya telah ada usaha nak menjernihkan keruh ini, tapi kerna bila diajak berbincang, panggil mesyuarat atau pun kaedah nak berdamai, masih juga tak hadir, tak datang, tak berkerjasama dan terus dengan ego sendiri, maka terpaksalah peluru itu dihalakan jua pada yang cuma nak tikam belakang dan tepi kiri dan kanan.
Moga ada manafaat pada nasihat kat bawah ini :

Kepada siapa hala muncung senjatamu
oleh : Ketua Penerangan
Peperangan bukan sahaja mengadu kekuatan pasukan berhadapan dengan musuh, tetapi apa yang lebih penting ialah musuh perlu dikalahkan dengan apa cara sekalipun.

Di zaman kuno, sebaik-baik peperangan ialah peperangan yang dimenangi tanpa menggunakan seorang askar pun – taktik minda, tulisan sebenarnya jauh lebih tajam daripada pedang mahupun keris.

Keupayaan mengalahkan musuh melalui senjata mereka atau mengelirukan mereka merupakan kaedah terbaik, sehingga musuh sudah lagi dapat membezakan siapa sahabat dan siapakah musuh dan akhirnya membenamkan diri sendiri.

Strategi mengelirukan ini menyebabkan musuh akan menembak kawan mereka sendiri bahkan tidak mustahil ia sanggup menghalakan mungcung senjata kepada diri sendiri; terutama bilamana wujud kekeliruan luar biasa dalam diri. Inilah yang menyebabkan berlaku bunuh diri disebabkan wujudnya desakan dalaman agar menamatkan musuh yang sentiasa membisikkan dalam diri sendiri.

“Bunuh dia, agar kamu lepas dari bebanan ini” - lalu ia akan bertindak bukan membunuh musuh sebenarnya, kerana musuh itu tidak akan mati, tetapi ia bunuh dirinya.

Dalam detik perjuangan yang semakin genting, harus diingatkan musuh akan melakukan pelbagai cara untuk menimbulkan suasana huru hara dan konflik dalaman pasukan musuh, sehingga mereka sanggup menghalakan senjata kepada kawan sendiri. Teknik ini seringkali diguna oleh pelbagai agen sehingga berlaku pertembungan dalam pasukan.


Untuk berhadapan dengan konflik ini, setiap kita mesti menyedari plot sesuatu perkara, kerana modus operandi mereka hampir sama. Apa yang paling malang, bilamana wujudnya pengaruh besar dalam diri (senangnya ‘ego diri’) sehingga mereka sangat yakin bahawa tindakan mereka itu adalah betul dan semua tindakan yang lain adalah salah. Kekeliruan luarbiasa ini berlaku sehingga apa jua yang dinyatakan terus ditolak dan dianggap mengarut.

Hal ini terjadi adalah disebabkan kelewatan mengenali punca berlakunya konflik dalaman atau sikap membiarkan konflik tersebut tanpa mengambil sebarang usaha mengatasinya.

Lebih malang apabila konflik yang sepatutnya dicari jalan penyelesaian baik, diurus dengan emosi amaran dan provokasi melampau, seolah-olah tiada jalan keluar melainkan dengan perisytiharan konfrantasi terbuka.

Rakan-rakan yang dikelirukan dan terkeliru dan dirumitkan keadaan kerana ego mereka yang tinggi, kadang-kadang diperlukan satu genjatan tajam untuk menyedarkan mereka bahawa mereka terperangkap dalam agenda musuh.

Persoalan utama ialah apakah muncung senjata itu dihadapkan kepada musuh, bukan kepada rakan sepasukan apatah lagi kepada diri sendiri. Perjuangan ini jauh dan mempunyai banyak halangan sebagaimana dinyatakan oleh Allah. Kalau ia jauh, tentu dengan kemampuan diri tidak akan mampu melainkan perlunya kesinambungan perjuangan oleh barisan pelapis yang baru.

Barisan pelapis ini akan tetap ada dalam sejarah perjuangan Islam ini, namun bukan bermakna kita tidak perlu mempedulikan apa yang ada, kerana mata rantai perjuangan perlu bersambung, bukan terputus sehingga perlu diikat kembali.

Demikian juga mehnah dalam perjuangan Islam ini datang dalam pelbagai bentuk, terkadang bukan untuk menguji orang yang berhadapan dengan mehnah itu, tetapi untuk melihat sejauh mana kita berusaha membantu rakan yang ditimpa mehnah itu.

Di sinilah, lahirnya nikmat persaudaraan dalam perjuangan Islam. Dalam perjuangan yang sengit ini, tiada sepatutnya wujud individu yang boleh memeras ugut jamaah ataupun merasakan dirinya ‘tinggi’ sehingga tidak boleh ditegur. Bak kata Inggeris, “No one is indespensible.”

Bilamana kita berada dalam jamaah, kita mesti sedar bahawa pandangan jamaah lebih baik dari pandangan peribadi, apatah lagi menganggap jamaah tidak memelihara perjuangan Islam, atau lari dari prinsip Islam. Semoga Allah memelihara perjuangan ini dan memberi kesabaran di atas mehnah sedikit ini. Amin.


Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
16 Disember 2011


Sumber: SINIPautan
cerita berkaitan ada kat SINI jugak.

1 ulasan:

  1. TimMursyidAm201317 Disember 2011 9:36 PG

    kenyataan yg benar adalah kebenaran, walaupun pahit untuk ditelan(terima kasih stopa).
    keikhlasan dalam perjuangan akan dinilai selepas kita diuji dengan kenyataan yang pahit.
    yang melantik kita sebagai pimpinan adalah ahli-ahli parti, namun yang menurunkan kita juga ahli parti yang sama.
    perhatikan :
    ان لله وان اليه راجعون
    yang menghidupkan kita adalah Allah, dan yang mematikan kita adalah Allah.
    Kenapa pula kita puashati dan terasa hati?

    BalasPadam