Pengikut

Sabtu, 20 Februari 2010

BERTINGKAT-TINGKAT

Assalamualaikum.

Kabare semua? semoga waras sentiasa saat dan ketika ini. Waktu petang ni kita pakat tengok bas bertingkat2.
Bas bertingkat2 ni masih belum ada dijalan2 raya di Malaysia. Mungkin kurang sesuai dengan keadaan jalan2 di Malaysia.
Tapi yg banyaknya kat Malaysia dan di serata dunia adalah bodoh bertingkat2. Bodoh bertingkat2 antara puncanya adalah disebabkan dari sifat takburr, bangga diri, besar kepala, perasan best dan sewaktu dengannya. Bila sifat ini menguasai diri, segala tindakan org lain adalah tidak cerdik, jumud, ketinggalan zaman, tidak mengikuti perkembangan zaman dan beragenda. Walau sering terbit dari mulut mereka ini tentang pentingnya perubahan, anjakan paradikma,dan ketelusan, namun itu semua hanya tipu helah semata2 demi membentuk kebencian dan permusuhan yg berganda2.

Antara masalah lain yg sering menjadi sebab merebaknya kebencian dan permusuhan ialah percaya kepada berita2 yg mempunyai agenda memecah belahkan kesepakatan dan perpaduan sesama ummat islam yg beriman dan beramal soleh. Atau dengan kata lain, ummat islam menjadi agen penyebar berita fasik merebak dengan lebih meluas.

Dan alangkah buruk dan busuknya bilamana berita (fitnah) itu dijadikan hujjah untuk mencemar dan memperlekehkan individu2 tertentu dari kalangan Ummat Islam yg beriman dan beramal soleh.
Apabila sudah jelas kebenarannya, tiada kata maaf atau insaf atas ketelanjuran lepas. Apa yg ada cuma menegakkan benang yg basah apatah lagi benang itu berlumuran dengan air najis pula.
Memang bertingkat-tingkat bodohnya.

Kita mampu menjadi manusia yg lebih baik dari semalam,
Jgn hari ini lebih teruk dan busuk dari hari semalam. Memang rugi dan amat malang.

Kita jauhkan kejahilan dan kepercayaan pada berita2 yg kita sendiri yakin tentang tinggi semangat kekelentongannya.
Begitulah adanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan